Fremtidens fortollingsløsning


Fortolling av varene vi transporterer er en viktig del av grensekryssende logistikk. Dagens direktekjøringsordning har i flere tiår vært en unntaksordning i tollregelverket for å deklarere varer etter grensepassering slik at det ikke oppstår køer ved de største grenseovergangene. Ulempen ved denne ordningen er dårlig kontroll med hvilke varer som føres inn i landet, og i disse dager innføres en ny løsning.

Dagens ordning avvikles fra og med 1. april 2025 og erstattes med Digitoll.

Effektiv og trygg vareflyt over grensene er viktig for næringslivet. Ved å digitalisere denne prosessen oppnår man en rekke fordeler. Noen av de viktigste fordelene for oss og våre kunder er:

Raskere fristilling av varer for fri omsetning: Så snart bilen er korrekt grensepassert stilles varen til fri disposisjon og mottaker får dermed mye raskere tilgang til produktet.

Raskere passering på grensen: Når bilen er korrekt meldt i Digitoll slipper sjåføren å stoppe på Svinesund eller Ørje for å vise frem dokumentene sine hos tollen. Et kamera som registrerer bilnummeret vil indikere rødt eller grønt lys ved ankomst til grensen. Ved grønt lys kan sjåføren fortsette ferden uten å kaste bort tid på manuelt papirarbeid. 

Mindre behov for etterarbeid: Så snart bilen har passert grensen, er varen i praksis ferdig fortollet. Man slippper oppfølgigsspørsmål som: har bilen grensepassert? Er varen losset? Hvor er bilen nå? 

Det er viktig at alle aktører setter seg godt inn i dette, da det vil kreve mer av alle ledd i logistikken. Det vil stilles større krav til nøyaktige og korrekte eksportdokumenter fra avsenderlandet. Det vil kreve god kommunikasjon mellom transportør og den som fortoller varen i Norge, og det stilles store krav til nøyaktighet og orden av de som skal melde forsendelser inn i Digitoll.



Angvik Auto AS og Angvik Auto Fortolling AS har vært koblet på Digitoll-løsningen i ett år allerede. Vi har langt over hundre biler grensepassert i det nye systemet, og antallet øker for hver uke. 

Les mer om Digitoll løsningen hos Toll.no



Har din bedrift kontroll på på hva som kommer? Og kanskje enda viktigere; har din logistikkpartner kontroll? Dette blir viktige spørsmål for alle som importerer varer til Norge i tiden som kommer.

Kunder av Angvik Auto AS og Angvik Auto Fortolling AS kan være trygge på at vi er forberedt på fremtidens løsning.

Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål rundt Digitoll og hva vi kan gjøre for din bedrift!


Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.